Utvikling og produksjon av hydrogenmotorer

Hyundai var den første til å komme med en serieprodusert hydrogenpersonbil til det norske markedet. Bilen har vært i salg i Norge siden 2014 og er den mest solgte hydrogenbilen så langt med rundt 40 biler. Toyota lanserte den første serieproduserte hydrogenbilen Mirai i 2014. Den første bilen kom til Norge i slutten av 2015. Målet er å produsere 30 000 hydrogenkjøretøy pr. år fra 2020, og det er antydet en ny oppgradert modell fra 2019.

Honda lanserte sin serieproduserte hydrogenbil i en liten serie i 2016. Daimler har jobbet lenge med hydrogenbiler og hadde en tidlig en flåte med Mercedes B-klasse F-Cell på norske veger som en del av testprosjektet H2Moves Scandinavia, mellom 2010 og 2014.

Hyundai lanserte sin nye konseptbil i mars 2017, med planer om å starte levering i 2018. BMW har testet hydrogenbiler siden 2016 for utviklingen mot en serieprodusert modell som skal selges fra 2020. BMW har de senere årene gjentatt at de ser hydrogenteknologien som helt nødvendig for utvikling av nullutslippsbiler i tyngre biler fra 5-serien og oppover, i tillegg til sin batteribilportefølje. Hyundais sørkoreanske søstermerke Kia har varslet at de kommer med en ny serieprodusert hydrogenbil i 2020. Audi sikter seg inn mot serieproduksjon med lansering i 2020.

Det er varslet at flere varebiler, lastebiler og busser på hydrogen kommer til uttesting og drift i de kommende årene. I Norge har Ruter siden 2012 testet hydrogenbusser, og har i dag fem slike busser i rute mellom Oslo og Oppegård. De planlegger å utvide antallet, ettersom hydrogenbusser er mer gunstig enn batterielektriske busser på de lange rutene.

Det norskeide cruiserederiet Viking Cruise lanserte i oktober 2017 at de har planer om å bygge verdens første cruiseskip som går på hydrogen. I Tyskland er et test-tog på hydrogen planlagt i 2018. Forskningsrådet delte i 2016 ut midler til fem bedrifter som skal utvikle verdens første hydrogenferje.

Kilde: Norsk Hydrogenforum