Hånd som holder ladekontakt.

Ladestatistikk

Drivkraft Norge ønsker å øke innsikten i utviklingen av lademarkedet i Norge, og innhenter derfor historiske tall over omsetningen av strøm til lading og utviklingen i antall ladepunkter fra våre medlemmer. 

Drivkraft Norge har samlet inn tall fra våre ni medlemmer som omsetter strøm til lading. Disse omsatte 379 GWh i 2024. Dette er en økning på 20 prosent fra 2023. Salg av strøm til hurtiglading utgjør mesteparten av dette volumet, hele 360 GWh. Normallading utgjorde kun 5 prosent (19 GWh) av totalt salg av strøm til lading fra våre medlemmer i 2024.

Elektriske biler kan lades med energi både hjemme og på farten. I motsetning til biler med forbrenningsmotor, dekkes derfor energibehovet til elektriske kjøretøy av en kombinasjon av hjemmelading og lading på ladestasjoner.

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) steg strømforbruk i veitransport med hele 23,5 prosent fra 2022 til 2023 og var i 2023 på rundt 2,5 TWh. SSB antar at rundt 75 prosent av elbil-ladingen skjer i private hjem. 

Omsetningen av strøm fra våre medlemmer var på 315 GWh i 2023, og våre tall viser derfor at salg av strøm til lading av elbiler utgjorde om lag 13 prosent av SSBs antatte forbruk av elektrisitet i veitrafikken i 2023. 

SSB har foreløpig ikke publisert sine beregninger for strømforbruk i veitransport for 2024.

Drivkraft Norges medlemmer eier og drifter Norges hurtigladenettverk 

Drivkraft Norges medlemmer rapporterer inn hvor mange ladepunkter de hadde driftsansvar for ved årsslutt. I 2024 etablerte våre medlemmer 1381 nye hurtigladepunkter, en vekst på 18 prosent sammenlignet med året før. Til sammen driftet våre medlemmer 9106 hurtigladepunkter i Norge ved utgangen av 2024. I følge Nobil-databasen var det 9478 registrerte hurtigladepunkter i Norge i 2024. Dette betyr at Drivkraft Norges medlemmer representerer hele 96 prosent av hurtiglademarkedet i Norge. 

I 2024 ble det etablert 487 nye normalladepunkter og våre medlemmer driftet totalt 11155 normalladepunkter ved utgangen av 2024. Det gir en vekst på 4,6 prosent fra 2023 til 2024.


Faktaboks: 

Våre forutsetninger ved rapportering av ladepunkter:

Antall hurtigladepunkter er registrert som antall hurtiglademuligheter. Med hurtigladepunkter mener vi hurtigladere med effekt på 50 kW og oppover. Stort sett har alle hurtigladere som etableres i dag en effekt på over 150 kW. Dersom én hurtiglader har mulighet for effektdeling og kan lade to biler samtidig, telles dette som to hurtigladepunkter. Dette blir altså et tall på hvor mange elbiler som kan lade samtidig på tilgjengelige hurtigladere. Dette er den samme definisjonen som Elbilforeningen har lagt til grunn i sine framstillinger av ladepunkter. 

Antall normalladepunkter er registrert som ladepunkter under 50 kW. 

  • Normalladepunkter: Ladepunkter med effekt under 50 kW 

    Hurtigladepunkter: Ladepunkter med effekt 50 kW og oppover 

  • 1TWh = 1000 GWh 

    1GWh = 1 000 000 KWh  

SSBs beregning av forbruk av elektrisitet til veitransport 

For å komme fram til antatt strømforbruk i veitrafikken gjør SSB en beregning basert på kjørelengder for elektriske kjøretøy og ladbare hybrider (for 50 prosent av deres kjørelengde). SSB antar et forbruk på 0,2 kWh/km for personbiler, 0,23 kWh/km for små godsbiler og 1,5 kWh/km for busser og større lastebiler.  

Ifølge SSB sto elbiler og ladbare hybridbiler for 26 prosent av kjørelengdene for norske kjøretøy i 2023. Samlet sett så gikk energibruken i veitransport ned med 5 prosent, til tross for en økning i samlede kjørelengder på 0,7 prosent for norske kjøretøy 

Aktuelt
  1. Hurtiglading fortsetter å øke

    I 2024 omsatte Drivkraft Norges medlemmer 360 GWh strøm til hurtiglading av elbiler i det norske markedet. Det er en økning på 19 prosent sammenlignet med året før.

  2. Drivkraft Norges medlemmer bidrar med betydelige klimakutt

    Beregninger fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at uten elektrisitet og biodrivstoff ville CO2-utslippene i veitrafikken vært 35 prosent høyere i 2023. De faktiske utslippene var på 7,9 millioner tonn CO2, mens de ville vært 10,6 millioner tonn uten disse klimatiltakene.

  3. Hurtiglading er ikke det samme som kjøp av strøm

    Den siste tiden har det vært mye oppmerksomhet rundt prisene på hurtiglading av elbiler. Som bransjeforening for hurtigladeselskapene i Norge, ønsker Drivkraft Norge å bidra til en nyansert debatt om dette viktige temaet.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt