Drivkraft Norge har samlet inn tall fra våre medlemmer som viser at disse omsatte 315 GWh i 2023. Dette er en økning på 32 prosent fra 2022. Salg av strøm til normallading utgjorde 4,3 prosent av totalt salg av strøm til lading fra våre medlemmer i 2023. Salg av strøm til normallading fra våre medlemmer har hatt en marginal nedgang sammenlignet med 2022.
Elektriske biler kan lades med energi både hjemme og på farten. I motsetning til biler med forbrenningsmotor, dekkes derfor energibehovet til elektriske kjøretøy av en kombinasjon av hjemmelading og lading på ladestasjoner.
Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) steg strømforbruk i veitransport med hele 23,5 prosent fra 2022 til 2023 og var i 2023 på rundt 2,5 TWh. SSB antar at rundt 75 prosent av elbil-ladingen skjer i private hjem.
Omsetningen av strøm fra våre medlemmer var på 315 GWh i 2023, og våre tall viser derfor at salg av strøm til lading av elbiler utgjorde om lag 13 prosent av SSBs antatte forbruk av elektrisitet i veitrafikken i 2023.
Drivkraft Norges medlemmer eier og drifter Norges hurtigladenettverk
Drivkraft Norges medlemmer rapporterer inn hvor mange ladepunkter de hadde driftsansvar for ved årsslutt. I 2023 etablerte våre medlemmer hele 2400 nye hurtigladepunkter og driftet til sammen 7725 hurtigladere i Norge ved utgangen av 2023. Dette er en økning på nesten 44 prosent sammenlignet med 2022. I følge Nobil-databasen var det 7741 registrerte hurtigladere i Norge i 2023. Dette betyr at Drivkraft Norges medlemmer representerer så å si hele hurtiglademarkedet i Norge.
I 2023 ble det etablert 3941 normalladepunkter og våre medlemmer driftet totalt 10668 normalladepunkter ved utgangen av 2023. Det gir en vekst på normalladepunkter som driftes av våre medlemmer på 58,6 prosent fra 2022 til 2023.
Faktaboks:
Våre forutsetninger ved rapportering av ladepunkter:
Antall hurtigladepunkter er registrert som antall hurtiglademuligheter. Med hurtigladepunkter mener vi hurtigladere med effekt på mer enn 50 kW. Stort sett har alle hurtigladere som etableres i dag en effekt på over 150 kW. Dersom én hurtiglader har mulighet for effektdeling og kan lade to biler samtidig, telles dette som to hurtigladere. Dette blir altså et tall på hvor mange elbiler som kan lade samtidig på tilgjengelige hurtigladere. Dette er de samme definisjoner som Elbilforeningen har lagt til grunn i sine framstillinger av ladepunkter.
Antall normalladepunkter er registrert som ladepunkter under 50 kW.
- Hurtigladere mer enn 50 kW
SSBs beregning av forbruk av elektrisitet til veitransport
For å komme fram til antatt strømforbruk i veitrafikken gjør SSB en beregning basert på kjørelengder for elektriske kjøretøy og ladbare hybrider (for 50 prosent av deres kjørelengde). SSB antar et forbruk på 0,2 kWh/km for personbiler, 0,23 kWh/km for små godsbiler og 1,5 kWh/km for busser og større lastebiler.
Ifølge SSB sto elbiler og ladbare hybridbiler for 26 prosent av kjørelengdene for norske kjøretøy i 2023. Samlet sett så gikk energibruken i veitransport ned med 5 prosent, til tross for en økning i samlede kjørelengder på 0,7 prosent for norske kjøretøy.