Kalkulator og regneark

Prisstatistikk

Prisstatistikk over bensin og diesel. 

Prisstatistikken er basert på flere kilder. Hovedkildene er Statistisk Sentralbyrå (SSB), Refinitiv og Argus, supplert med valutastatistikk fra Norges Bank og prisstatistikk fra EU.

Lær mer om hva som bestemmer drivstoffprisene.

Internasjonale produktpriser på bensin og diesel

Prisene i Norge vil være avhengig av de internasjonale prisene, hva selskapene må betale for bensin og diesel på det internasjonale markedet. Tallene er hentet fra Refinitiv og Argus. De er beregnet på et gjennomsnitt av prisene for dagene midt i måneden. Beregningen er gjort på denne måten for at de internasjonale prisene best mulig skal kunne sammenliknes med forbrukerprisene fra SSB. Prisene er for rene petroleumsprodukter, og tar ikke hensyn til eventuell innblanding av biodiesel og bioetanol.

Norske forbrukerpriser – årsgjennomsnitt

Gjennomsnittpriser per år beregnet av Drivkraft Norge, basert på tall fra SSB.

Råoljepriser

Statistikk viser råoljeprisen både i USD per fat og kroner per fat.

Aktuelt
  1. Forsvaret vil bruke mer biodrivstoff

    Stadig flere private og offentlige aktører tar i bruk avansert bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravet og bidrar med dette til betydelige utslippskutt som er helt nødvendige for å nå klimamålene. Men en utdatert veileder for offentlige anskaffelser og mangelfull informasjon fra myndighetene begrenser utnyttelsen av dette viktige utslippsreduserende tiltaket.

  2. Bekymret for karbonlekkasje og motstridende signaler om biodrivstoff

    Drivkraft Norge har den siste uken deltatt i høringer hos Finanskomiteen, Energi- og miljøkomiteen og Næringskomiteen på Stortinget for å kommentere statsbudsjettet for 2025. To hovedtemaer sto i fokus: faren for karbonlekkasje ved innføring av særnorske CO2-avgifter for sjøfarten, og myndighetenes motstridende kommunikasjon om biodrivstoff.

  3. Statsbudsjettet 2025: Redusert avgift på biodiesel, men uklarhet rundt biodrivstoff

    Drivkraft Norge er fornøyd med at regjeringen nå foreslår å redusere veibruksavgiften på biodiesel for 2025. Endringer i avgiftsnivået i budsjettet for 2024 førte til at veibruksavgiften ble høyere for biodiesel enn for vanlig diesel. Biodrivstoff bidrar til reduserte utslipp, og bør ikke avgiftsbelegges hardere enn fossile drivstoffer.