Bransjen med ny veileder for fossilfrie anleggsplasser
Den nye veilederen for anskaffelse av bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravet var tema for Drivkraft Norges frokostmøte tirsdag 30. april.
Prisstatistikken er basert på flere kilder. Hovedkildene er Statistisk Sentralbyrå (SSB) og Refinitive, supplert med valutastatistikk fra Norges Bank og prisstatistikk fra EU.
Prisene i Norge vil være avhengig av de internasjonale prisene, hva selskapene må betale for bensin og diesel på det internasjonale markedet. Tallene er hentet fra Refinitive. De er beregnet på et gjennomsnitt av prisene for dagene midt i måneden. Beregningen er gjort på denne måten for at de internasjonale prisene best mulig skal kunne sammenliknes med forbrukerprisene fra SSB. Prisene er for rene petroleumsprodukter, og tar ikke hensyn til eventuell innblanding av biodiesel og bioetanol.
Gjennomsnittpriser per år beregnet av Drivkraft Norge, basert på tall fra SSB.
Statistikk viser råoljeprisen både i USD per fat og kroner per fat.
Den nye veilederen for anskaffelse av bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravet var tema for Drivkraft Norges frokostmøte tirsdag 30. april.
Miljødirektoratets seneste klimarapport kan ikke forstås på noen annen måte enn at de ønsker å fjerne bærekraftig biodrivstoff som klimatiltak. De har kun fokus på elektrifisering og ser helt bort i fra at økt bruk av bærekraftig avansert biodrivstoff har det største potensialet til å få ned utslippene i transportsektoren raskt nok slik at vi kan nå klimamålene for 2030.
Drivkraft Norge, bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi, deltok i dag på høring om Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Der fokuserte vi på teknologinøytralitet, dynamisk veiprising, ladeinfrastruktur og tettere samarbeid mellom myndighetene og bransjen.