I dag presenterte Miljødirektoratet et oppdatert kunnskapsgrunnlag med 85 tiltak for hvordan Norge skal nå forpliktelsen om å redusere klimagassutslippene med 55 % innen 2030, sammenliknet med 1990. Rapporten peker på at det må betydelige virkemiddelpakker til for å få gjennomført tiltakene, men ikke hvor omfattende disse pakkene må være.
Fra 1990 til 2021 har Norge redusert de nasjonale utslippene med om lag 5 %. Det betyr at utslippene må halveres fra 2021 til 2030. Hvis veitrafikken skal bidra med samme andel reduksjon, det vil si å redusere utslippene med 55 % innen 2030 sammenliknet med 1990, så må utslippene fra veitrafikken ned med over 60 % fra nivået i 2021. Vi har med andre ord fremdeles en lang vei å gå.
Rom for mer satsing på biodrivstoff
Drivkraft Norge mener alle fornybare løsninger må tas i bruk for at vi skal nå klimamålene.
- Miljødirektoratets tiltaksrapport er preget av at de ser bort fra å satse mer på det mest effektive tiltaket for å komme i mål. Økt bruk av bærekraftig biodrivstoff vil kunne redusere utslippene umiddelbart, sier Kristin Bremer Nebben, administrerende direktør i Drivkraft Norge.
Hun er uenig med Miljødirektoratet i at det ikke er rom for å satse mer på bærekraftig biodrivstoff og samtidig gjennomføre myndighetenes ønskede klimaomstilling med elektrifisering.
- Begge deler må til, og det ene utelukker ikke det andre. For å få utslippene raskt ned er det viktig at dagens bruk av avansert biodrivstoff opprettholdes, og økes fram mot 2030, hvis ikke vil vi ikke nå våre nasjonale klimamål, sier hun.
Videre stusser Drivkraft Norge over hvorfor ikke Miljødirektoratet framsnakker sitt eget virkemiddel som er med på å redusere utslippene fra flytende drivstoff i veitrafikken i Norge.
- Alt flytende drivstoff som brukes av veitransporten i Norge i dag består av en god andel biodrivstoff. Dette vet Miljødirektoratet, men de velger likevel å se bort ifra bruken av biodrivstoff når de vurderer ulike kjøretøyteknologier. Noe vi synes er underlig, gitt at Miljødirektoratet er miljømyndighetenes faglige utredningsinstans for å få ned utslippene på en så effektiv måte som mulig, sier Bremer Nebben.
Ladeinfrastruktur for tungtransporten
Elektrifisering av tungtransporten avhenger av, som Miljødirektoratet helt riktig påpeker i rapporten, en betydelig utrulling av hurtigladere for tungtransporten.
- Det er derfor svært viktig at barrierer knyttet til en slik utrulling tas ned så raskt som mulig. Vi er derfor positive til at Miljødirektoratet foreslår en forutsigbar virkemiddelpakke som kompenserer for merkostnaden aktørene møter, herunder er virkemidler for å sikre en hurtig utbygging av ladeinfrastruktur nødvendig, sier Bremer Nebben.
Bransjen vil være en del av løsningen
Drivkraft Norges medlemmer bidrar med en viktig del av løsningen for å nå klimamålene, ettersom de leverer energibærere som transportnæringen trenger for å få til tilstrekkelige utslippsreduksjoner, både med flytende drivstoff og elektrisitet.
- Det vår bransje trenger, er teknologinøytrale, langsiktige og forutsigbare virkemidler, for å kunne planlegge og gjennomføre nødvendige investeringer for å bidra til å nå klimamålene. Miljødirektoratets oppdaterte tiltaksrapport er dessverre ikke teknologinøytral, ved at den ikke behandler alle fornybare løsninger likt. Man kommer ikke i mål ved å kun velge tiltak på øverste hylle, sier Bremer Nebben.