Våre innspill:
- Endringsforslagene vil gjøre det vanskeligere å oppfylle omsetningskravene på en effektiv måte. Stabile rammevilkår er avgjørende for å nå klimamålene.
- Drivkraft Norge er imot forslaget om kvartalsvis oppgjør av massebalansesystemet. Vi foreslår heller halvårlig oppgjør.
- Kritiske til innføring av holdbarhetsdato på bærekraftssertifikater. Dette vil føre til økte kostnader og mer komplisert logistikk.
- Kritiske til dokumentasjonskravet for sjøfart hvor omsetterne holdes ansvarlige for volum de ikke er juridiske eiere av. Vi mener at tradere også bør inkluderes i definisjonen av videreforhandlere, for å sikre like konkurransevilkår.
- Ber om at dagens definisjon av avansert biodrivstoff beholdes inntil RED II eventuelt innføres, og at det innføres mulighet for å overføre overskudd av biodrivstoff til påfølgende år for å gi nødvendig fleksibilitet.