Drivkraft Norges medlemmer bidrar med betydelige klimakutt

Beregninger fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at uten elektrisitet og biodrivstoff ville CO2-utslippene i veitrafikken vært 35 prosent høyere i 2023. De faktiske utslippene var på 7,9 millioner tonn CO2, mens de ville vært 10,6 millioner tonn uten disse klimatiltakene.

Veitrafikk er den tredje største kilden til klimagassutslipp i Norge og sto for 17 prosent av utslippene i 2023, påpeker SSB i en artikkel publisert i dag.

Drivkraft Norges medlemmer står for 95 prosent av drivstoffomsetningen og 95 prosent av hurtiglademarkedet i Norge. Våre medlemmer er derfor en viktig faktor for å få ned utslippene fra veitrafikken.

Betydelig utslippskutt med biodrivstoff

I 2023 ble det omsatt 673 millioner liter bærekraftig biodrivstoff i Norge, viser tall fra Miljødirektoratet. Dette førte til at utslippene ble redusert med 1,5 millioner tonn CO2, sammenlignet med om alt drivstoffet hadde vært fossilt. Biodrivstoff er det klimatiltaket som fram til nå har gitt de største utslippsreduksjonene i transportsektoren.

Mesteparten av biodrivstoffet går til veitrafikken. Bruken av biodrivstoff er regulert av myndighetene gjennom et omsetningskrav, som for 2024 er på 19 %. I 2023 var dette kravet på 17 prosent. Det ble da omsatt 534 millioner liter bærekraftig biodrivstoff til veitrafikken, som alene reduserte utslippene med 1 million tonn CO2. Hele 97 prosent av biodrivstoffet som ble omsatt var avansert biodrivstoff med høy global klimanytte og som er produsert av rester og avfall som ikke kan brukes til mat.

Elbilene bidrar til vesentlige utslippskutt

Ifølge SSBs beregninger har elektriske- og hybride kjøretøy bidratt til en reduksjon på 1,3 millioner tonn CO2 i 2023. Dersom alle disse kjøretøyene hadde vært bensin- og dieseldrevne, ville utslippene vært 17 prosent høyere.

Drivkraft Norges oversikt over omsetning av strøm til lading av elbiler solgt av våre medlemmer underbygger denne utviklingen. I 2023 omsatte våre medlemmer 315 GWh strøm til lading av elbiler, en økning på 32 prosent fra året før.

Hurtigladetilbudet har også økt kraftig. I 2023 etablerte våre medlemmer hele 2400 nye hurtigladepunkter og driftet til sammen 7725 hurtigladere i Norge ved utgangen av 2023 . Dette er en økning på nesten 44 prosent sammenlignet med 2022. I 2023 er det 89 elbiler per hurtiglader, som er en rekordhøy dekning.

"Tallene fra SSB viser at våre medlemmer leverer betydelige klimakutt i transportsektoren, både gjennom salg av biodrivstoff og elektrisitet. Dette underbygger bransjens rolle i omstillingen til lavutslippssamfunnet," sier administrerende direktør i Drivkraft Norge Kristin Bremer Nebben.