-Samfunnskritisk infrastruktur
Elbiler utgjør i dag om lag 25 prosent av alle personbilene i Norge og andelen er raskt voksende. Nå satser også tungtransporten elektrisk og et godt utbygd nettverk av hurtigladestasjoner er derfor nøkkelen til god mobilitet for personer og gods.
-Vi mener at hurtigladeinfrastrukturen i større grad må anerkjennes som samfunnskritisk og derfor prioriteres ved tildeling av areal og tilkobling til kraftnettet, sier Kristin Bremer Nebben, administrerende direktør i Drivkraft Norge.
Innovativ bransje
For å lykkes med et velfungerende hurtiglademarked må bransjen finne det attraktivt å investere i Norge. Myndighetene må sørge for nok frihetsgrader for bransjen til å utvikle seg. Ladetilbudet for personbiler etableres i dag på helkommersielle vilkår, og selskapene er i sterk konkurranse med hverandre. Bransjen jobber derfor kontinuerlig med å utvikle seg. Dette vil komme elbilistene til gode. På eCarExpo presenterte representanter fra ladebransjen flere innovative grep. Vi fikk høre om innovative betalingsløsninger, tiltak som gjør ladestasjonene til en ressurs i stedet for en belastning for strømnettet og eksempler på hvordan bygge energistasjoner som setter ladekundene i sentrum.
-På eCarExpo har vi i dag fått presentert flere gode eksempler på hvordan våre medlemmer i ladebransjen utvikler sine konsepter for å skape en god kundeopplevelse. Jeg synes det var spennende å lytte til hvordan bransjen kontinuerlig jobber fram nye løsninger og gleder meg til å følge denne innovative bransjen videre, sier administrerende direktør Kristin Bremer Nebben i Drivkraft Norge.
Viktig å begrense reguleringen av markedet
Drivkraft Norge forstår myndighetenes behov for å gjøre lading av elbil så enkelt som mulig. Bransjen har derfor fulgt opp myndighetenes krav om å installere terminaler for betaling med bankkort på nye hurtigladere. Samferdselsministeren bekreftet at dette også var formålet med kravet. Nygård var videre tydelig på at han ikke så det som aktuelt å regulere andre måter å ta betalt på, som for eksempel via roaming.
Drivkraft Norge er videre opptatt av å få fram at ladeselskapene i Norge også opererer i et internasjonalt marked. EU har nå etablert regler som gir føringer for hvordan ladestasjonene skal utformes, dette er regler som også vil gjelde i Norge. Vi vil oppfordre myndighetene til å følge EUs tidsplan for innføring av slike reguleringer for å sikre like rammevilkår på tvers av markedene.
-Vi anerkjenner myndighetenes behov for å bidra til brukervennlige ladestasjoner gjennom regulering. Drivkraft Norge vil minne om at det er viktig å ha et kritisk blikk på forslag til reguleringer som begrenser aktørenes mulighet til å skape unike tilbud for sine kunder. Jeg synes derfor det var gledelig å høre at samferdselsministeren ikke har planer om å stille ytterligere krav knyttet til betaling, herunder roaming, sier Nebben.
Under kan du se opptak av arrangementet: