Hurtiglading er ikke det samme som kjøp av strøm

Illustrasjonsbilde av gul elbil som lader med innfelt bilde av fagsjef i Drivkraft Norge

Den siste tiden har det vært mye oppmerksomhet rundt prisene på hurtiglading av elbiler. Som bransjeforening for hurtigladeselskapene i Norge, ønsker Drivkraft Norge å bidra til en nyansert debatt om dette viktige temaet. Vi mener det er avgjørende å forstå kompleksiteten i lademarkedet for å kunne vurdere prisnivået.

I en artikkel i Nettavisen retter Forbrukerrådet og NAF sterk kritikk til de høye hurtigladeprisene og manglende informasjon om hva prisen på lading er. Drivkraft Norge vil advare mot å sammenligne ladepriser med prisen på strøm i kraftmarkedet, da prisen er avhengig av en rekke faktorer, utover strømprisen. Hvilken pris kundene betaler for hurtiglading er også avhengig av hvilken betalingsløsning og kundeforhold hver enkelt kunde har.  

Ladeselskapene jobber kontinuerlig for at kundene skal få en best mulig ladeopplevelse. Informasjon om hva det koster å lade er viktig, men siden aktørbildet er betydelig mer komplekst enn i markedet for flytende drivstoff kan vi ikke bare kopiere løsninger brukt for det flytende markedet. Vi må finne gode og egnede løsninger som fungerer både for forbruker og bransjen. 

Mer enn bare strøm

Først og fremst er det viktig å forstå at prisen på hurtiglading ikke bare reflekterer strømprisen. Når en elbilist betaler for lading, kjøper de ikke bare strøm, men en komplett tjeneste som inkluderer betydelige investeringer i infrastruktur og drift. Dette forklarer hvorfor ladeprisene ikke følger svingningene i spotprisen på strøm.

Følgende forhold påvirker hva det koster å hurtiglade: 

  1. Investeringer i infrastruktur: Etablering av ladestasjoner krever store investeringer. Dette inkluderer ikke bare selve laderne, men også tilkobling til strømnettet, som ofte innebærer betydelige kostnader. 
  2. Driftskostnader: Vedlikehold, kundeservice, og oppdatering av systemer er kontinuerlige utgifter for ladeoperatørene. 
  3. Nettleie og effektkostnader: Hurtiglading krever høy effekt som resulterer i høyere nettleiekostnader. Dette er en vesentlig del av driftskostnadene som ikke reflekteres i spotprisen på strøm. 
  4. Lokasjon: Ladestasjoner plasseres ofte på attraktive arealer med høye leieutgifter for å være lett tilgjengelige for kundene. 
  5. Teknologisk utvikling: Investeringer i ny teknologi og oppgradering av eksisterende infrastruktur er nødvendig for å møte kundenes forventninger og myndighetenes krav. 
  6. Avkastning på investeringer: For å sikre fortsatt utbygging og forbedring av ladetilbudet, må operatørene ha mulighet til å oppnå en rimelig avkastning på sine investeringer. 

Konkurranse i markedet

Drivkraft Norge mener det er en sunn konkurranse i lademarkedet. Vi har i dag mange selskaper som tilbyr hurtiglading på landsbasis. Konkurranse er avgjørende for å drive innovasjon og forbedring i bransjen. Antall hurtigladestasjoner per elbil i Norge viser at det er god dekning av hurtigladestasjoner de fleste steder. Elbilister flest har dermed en høy grad av valgfrihet når de skal lade. 

Det har vært spekulasjoner om prissamarbeid i bransjen. Vi vil understreke at Konkurransetilsynet følger ladeselskapene tett, en jobb vi mener er svært viktig. Konkurransetilsynet har ikke gitt noen indikasjoner på at hurtiglademarkedet er et marked med manglende konkurranse. 

Åpenhet om prisen 

Norske myndigheter jobber nå med å innføre endringer i EUs regelverk for regulering av ladebransjen. Som følge av dette vil ladeselskapene få krav om å informere om "drop inn"- prisen på sine hurtigladestasjoner. Dette er en pris som reflekterer hva det koster å lade uten en kundeavtale eller ved bruk av roaming. Prisen for hurtiglading som kunden betaler vil nemlig også variere som følge av flere faktorer, blant dem: 

  • Kundeforhold og abonnementer 
  • Roamingavtaler 
  • Geografisk plassering 
  • Tidspunkt for lading 

For oss er det viktig å få fram at "drop-in"-prisen ikke nødvendigvis er den høyeste prisen en kunde vil kunne oppleve å betale på en hurtigladestasjon. Dersom kunden bruker en RFID-brikke eller app som er tilknyttet en avtale som kunden har med en roamingaktør er det prisen roamingaktøren setter, som er gjeldende. Denne prisen kan være høyere eller lavere enn "drop-inn"-prisen, avhengig av avtalen denne aktøren har med ladeselskapet og hvordan avtalen mellom roamingaktør og kunde er. 

Vi mener derfor at det er viktig at roamingaktører i markedet kommer på banen for å informere sine kunder om dette. Ladeselskapene vil gjøre sitt ytterste for å informere om sine priser i forkant av en ladeøkt. Hurtigladestasjoner er utformet og lokalisert svært forskjellig og det er blant annet ikke opp til ladeselskapene om de får lov til å bruke prismast, slik Forbrukerrådet tar til orde for. Drivkraft Norge mener derfor at det må være opp til ladeselskapene å avgjøre hvordan prisinformasjonen best kan skje. 

Oppfordrer til en nyansert debatt 

Ladebransjen er en ny bransje og dette innebærer at alle i dette markedet har et ansvar for å bidra med innsikt og erfaringsutveksling. Drivkraft Norge vil bidra til å dele innsikt om ladeselskapene og utvikling framover. Vi oppfordrer roamingaktører, forbrukermyndigheter og andre interesseorganisasjoner om å bidra til en nyansert debatt som tar hensyn til alle aspekter i dette markedet.