Hurtiglading fortsetter å øke

Publisert

I 2024 omsatte Drivkraft Norges medlemmer 360 GWh strøm til hurtiglading av elbiler i det norske markedet. Det er en økning på 19 prosent sammenlignet med året før.

Drivkraft Norges medlemmer representerer 96 prosent av hurtiglademarkedet i Norge og solgte i 2024 til sammen 360 GWh strøm til hurtiglading av elbiler. Dette utgjør en solid vekst i omsetningen på 19 prosent. 

Enkelte av Drivkraft Norges medlemmer selger også strøm fra normalladepunkter og i 2024 utgjorde dette et volum på 19 GWh, en vekst på 38 prosent sammenlignet med året før. Salg av normallading utgjør likevel kun 5 prosent av den totale omsetningen av strøm til lading fra våre medlemmer. Totalt ble det omsatt 379 GWh strøm til lading av elbiler av våre medlemmer i 2024. 

"Veksten i omsetningen i lademarkedet i Norge viser at våre medlemmer tilbyr en attraktiv og samfunnsnyttig infrastruktur som sikrer god mobilitet for den økende andelen elbiler i Norge,” sier administrerende direktør i Drivkraft Norge Kristin Bremer Nebben. 

Veksten i utbyggingen av hurtiglademuligheter avtar 

Utbyggingen av hurtigladepunkter har fortsatt en positiv utvikling og det ble etablert 1381 nye hurtigladepunkter i 2024, en vekst på 18 prosent sammenlignet med året før. Dette er vesentlig mindre enn i 2023 da antall hurtigladepunkter økte med hele 44 prosent. Drivkraft Norges medlemmer driftet ved utgangen av 2024 hele 9106 hurtigladepunkter, noe som er nesten alle hurtigladepunkter som er registrert i Norge.

Drivkraft Norges medlemmer har også etablert flere normalladepunkter i 2024, og vi ser en økning på 4,6 prosent fra 2023 til 2024. Dette er betydelig færre enn i rekordåret 2023 da antallet normalladepunkter vokste med nesten 60 prosent. Totalt driftet våre medlemmer 11155 normalladepunkter ved utgangen av 2024.  

"Vi ser nå en redusert investeringstakt i lademarkedet. Dette er som forventet etter flere år med høyt investeringsnivå.  Ladeselskapenes investeringer i ladestasjoner holder likevel tritt med utviklingen i antall elbiler og ved utgangen av 2024 kunne våre medlemmer tilby én hurtiglademulighet per 87. elbil,” sier Bremer Nebben. 

Myndighetene må ikke hindre sunn konkurranse 

Hurtigladestasjoner etableres på kommersielle vilkår og det er viktig at myndighetene legger til rette for å opprettholde en konkurransedyktig bransje. Ladebransjen er inne i en brytningstid hvor utbyggingstakten reduseres og fokuset framover i større grad vil rettes mot å forvalte og utvikle etablert infrastruktur. 

Drivkraft Norge mener derfor at norske myndigheter må gjøre en grundig gjennomgang av hva som er hensiktsmessig å regulere uten at dette går utover bransjens konkurranseevne. Vi mener blant annet at et varslet krav om deling av prisinformasjon i sanntid kan være uheldig. 

"Vi oppfordrer myndighetene til å legge opp til en regulering som ikke hindrer konkurranseforholdene og innovasjonsevnen i bransjen, slik at Norge kan fortsette å være et foregangsland i elektrifiseringen av transportsektoren,” sier administrerende direktør i Drivkraft Norge Kristin Bremer Nebben. 

Du kan lese mer om vår ladestatisikk her. 

Forklaring av begreper

  • Normalladepunkter: Ladepunkter med effekt under 50 kW 
  • Hurtigladepunkter: Ladepunkter med effekt 50 kW og oppover