Møt vårt medlem MER Norway
I samtale med Malene Brøvig, Leder for offentlig lading i MER Norway AS.
I samtale med Malene Brøvig, Leder for offentlig lading i MER Norway AS.
Kan du gi oss en kort introduksjon av bedriften deres, inkludert hva dere driver med og hvilken rolle dere har i lademarkedet?
Mer er et av Norges ledende ladeselskaper, med i overkant av 950 lyn- og hurtigladere i Norge. Du finner oss på rundt 300 destinasjoner over hele landet – fra Lindesnes i sør til Tromsø i nord. Vi er også blant de mest erfarne, og var tidlig ute med å bygge et landsdekkende ladenettverk i Norge.
Mer har nemlig jobbet med elektrisk mobilitet siden elbilen var forbeholdt de få – helt siden 2009. Den gang het vi Grønn Kontakt og var med på et lite stykke pionérarbeid. Sammen med resten av bransjen har vi gått foran og vist verden at elbilen er et fullgodt alternativ, selv i et langstrakt, kupert og kaldt land som Norge.
Hva ser dere som de største utfordringene og mulighetene for lademarkedet i tiden fremover?
La oss ta mulighetene først! Ladenettverket i Norge begynner å bli godt utbygget, det vil selvsagt være behov for nye ladestasjoner, men vi ser også at det ligger et stort potensial i eksisterende ladestasjoner. De første stasjonene er allerede flere år gamle og gjerne underdimensjonerte. Ved å oppgradere til ny teknologi og flere ladeplasser på eksisterende lokasjoner vil dette være med å forbedre ladetilbudet og kundeopplevelsen.
Vi ser også et stort potensial i det fremvoksende bedriftsmarkedet og vil selvsagt være med på utbyggingen av ladeinfrastruktur til tyngre kjøretøy. På den andre siden står markedet overfor utfordringer som krever oppmerksomhet. En av de største utfordringene er å sikre tilstrekkelig kapasitet i strømnettet for å håndtere den økende etterspørselen etter kraft.
Er det noe ved lademarkedet som dere tenker at flere burde være klar over?
Det er et stort fokus på alt som er vondt og vanskelig med å lade bilen i dagens mediebilde. Og selvsagt, kundereisen kan fortsatt bli bedre og det kommer den også til å bli – men det er ikke nødvendigvis så komplisert som enkelte skal ha det til. Mye er gjort etter en ladeøkt eller to. Ladeteknologien blir stadig bedre og mer brukervennlig, og valgmulighetene når det kommer til betalingsløsninger begynner også å bli svært gode.
Vi vil derfor slå et slag for å kurere det som måtte finnes av ladeangst; plugg i og lad! Og gi ladeselskapene tilbakemelding på din ladeopplevelse, slik at vi kan fortsette å gjøre hverdagen som elbilist litt enklere.
Hvordan ser fremtidsplanene deres ut? Har dere noen spennende mål og ambisjoner for å utvikle dere i fremtiden?
Fremtiden ser lys ut og parallelt med utbyggingen av nye ladestasjoner, både for lette og tyngre kjøretøy, jobber vi med å perfeksjonere kundereisen. Vi tror at enkelhet er nøkkelen til en god kundeopplevelse. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle intuitive løsninger som gjør lading til en lek. Fra enkle betalingsmetoder til en brukervennlig app og tydelige instruksjoner ved ladestasjonene, streber vi etter å gjøre hverdagen til elbilistene enklere.
Autocharge var et viktig og riktig steg i retningen mot en lettere kundereise og en løsning som har blitt tatt godt imot av kundene. Videre blir nå alle våre nye ladestasjoner installert med kortterminaler, samtidig som vi er i full gang med å ettermontere kortterminaler på våre eksisterende stasjoner.
Utover dette jobber vi også med konsepter rettet mot bedriftsmarkedet. Her lanserte vi nylig Mer Bedrift – et skreddersydd kundeforhold for deg som kjører kommersielt og har regelmessig behov for offentlig lading.
Med sommeren rett rundt hjørnet, har dere noen tips eller råd til følgerne våre når det gjelder bruk av lading i år?
Ladenettverket vårt er i stadig utvikling og inn mot sommeren vil vi åpne ladestasjoner på løpende bånd – flere av dem perfekt lokalisert ved ulike feriedestinasjoner. Vi gleder oss også stort over å kunne åpne våre første lynladestasjoner på flere av Avinors lufthavner før fellesferien. Vi har stor tro på mottakelsen og at ladetilbudet vil gjøre reisen litt lettere for brukergrupper som reisende til og fra lufthavnen, taxisjåføren og leiebilselskapene.
Ellers vil vi benytte muligheten til å ønske alle elbilister en riktig god sommer – og har du ikke ladet elbilen din på en offentlig ladestasjon før; kast deg ut i det, ikke vær redd for å prøve og feile og skulle du trenge hjelp, så vil vår 24/7 kundeservice stå klar til å lose deg trygt gjennom, slik at din første lading blir fylt av positiv energi – fra Mer selvsagt.