Drivkraft Norges medlemmer representer om lag 95 prosent av hurtiglademarkedet i Norge og solgte i 2023 til sammen 315 GWh strøm til lading av elbiler. Hurtiglading utgjorde 301.33 GWh. Våre medlemmer kunne ved utgangen av 2023 tilby over 18.000 lademuligheter.
Eksplosiv økning i antall lademuligheter, mens hurtiglading utgjør den største delen av omsetningen
Drivkraft Norges medlemmer omsetter hovedsakelig strøm gjennom hurtiglading. I 2023 var samlet omsetning på om lag 300 GWh. Normallading utgjør bare 4,3 prosent av det totale omsatte volumet. Statistikken for 2023 viser videre en marginal nedgang i salget av normallading, mens omsetningen fra hurtiglading økte med 34 prosent.
"Drivkraft Norge ønsker å øke innsikten i hvor mye strøm som omsettes til lading i Norge og samler derfor inn historiske omsetningstall fra våre medlemmer. Vi mener dette er innsikt av nasjonal interesse og bør inkludere alle selskaper som selger strøm til lading i Norge. Innsamling av disse tallene bør derfor på sikt ivaretas av Statistisk sentralbyrå", sier administrerende direktør i Drivkraft Norge Kristin Bremer Nebben.
I 2023 gjorde ladeselskapene vesentlige investeringer i ladeinfrastrukturen i Norge. Tilbudet av hurtiglademuligheter økte med om lag 44 prosent og ved utgangen av 2023 kunne våre medlemmer tilby 2400 flere hurtigladepunkter enn i 2022. Til sammen representerer Drivkraft Norges hele 7725 hurtigladepunkter og dette utgjør nesten alle hurtigladepunkter som er registrert i Nobildatabasen.
Normalladepunkter utgjør størsteparten av lademulighetene som tilbys og har også hatt en betydelig vekst i 2023. Ved utgangen av 2023 kunne våre medlemmer tilby 10668 normalladepunkter som er en økning på nesten 60 prosent.
"Ladeselskapenes investeringer i ladestasjoner fikk virkelig fart i 2023 og det var ved utgangen av 2023 89 elbiler per hurtiglader, noe som er en rekordhøy dekning. Vi forventer nå at veksten i antall hurtigladere vil flate ut og tilpasse seg utviklingen i elbilmarkedet", sier Bremer Nebben.
Ladebransjen er opptatt av å tilby kundene gode ladeopplevelser
Ladeoperatørene i Norge er i sterk konkurranse med hverandre. Kundetilfredshet er viktig for ladeselskapene og de jobber derfor kontinuerlig med å gjøre ladeopplevelsen så enkel som mulig. Bransjen mener derfor at det er viktig at informasjon om ladepriser skal være lett tilgjengelig for kundene.
Siden det er stor variasjon i hvordan hurtigladestasjonene i Norge er utformet, mener Drivkraft Norge at ladebransjen bør stå fritt til å velge hvordan de opplyser om hva det koster å lade. Ladeoperatørene har ulike forretningsstrategier når det gjelder hvordan de ønsker å kommunisere med sine kunder. I tillegg må bransjen forholde seg til regelverk i vegloven og plan- og bygningsloven som regulerer muligheten for bruk av skilting langs vei og i bebygde strøk.
Å gi god informasjon om pris på lading er ikke rett fram. Prisen kunden betaler når de lader vil blant annet kunne avhenge av om man lader som drop-in kunde, har et kundeforhold til ladeoperatører eller lader ved hjelp av roaming. Det er ikke gitt at det er drop-in prisen som er den dyreste prisen forbrukeren kan bli belastet. Roamingaktører inngår for eksempel egne prisavtaler med ladeoperatørene og kan ha egne påslag/tillegg i prisen de deretter tilbyr sine kunder, noe som kan gi lavere eller høyere pris enn drop-in prisen.
"Når det gjelder hvilken pris som det skal opplyses om på ladestasjonen, mener vi drop-in prisen er best egnet, men roamingaktører har også en viktig rolle om å opplyse sine kunder om hvilken pris deres kunder må betale", sier Kristin Bremer Nebben.
Du kan lese mer om ladestatistikk på vår egen side om dette.
Forklaring på begreper
- Normalladepunkter: Ladepunkter med effekt under 50 kW
- Hurtigladere: Ladepunkter med effekt over 50 kW, de aller fleste hurtigladere som installeres nå har effekt på 150kW eller mer.
- Drop-in pris: Den prisen en kunde vil betale dersom man foretar en ladeøkt på en ladestasjon som "drop-in" kunde og lader ved bruk av roaming eller kundeklubb.
- Roaming: Betaling for lading gjennom aktører som inngår avtaler med ladeoperatører og tilbyr sine kunder en pris avhengig av kundeforholdet. For eksempel apper som Elton eller RFID brikker som Elbilforeningens ladeklubb.