Bransjen med ny veileder for fossilfrie anleggsplasser
Den nye veilederen for anskaffelse av bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravet var tema for Drivkraft Norges frokostmøte tirsdag 30. april.
80 resultater
Den nye veilederen for anskaffelse av bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravet var tema for Drivkraft Norges frokostmøte tirsdag 30. april.
Drivkraft Norge har sendt inn høringssvar til Energidepartementet om fornybardirektiv III (Renewable Energy Directive III). I høringssvaret vårt oppfordrer vi Miljødirektoratet til å legge opp til et tett samarbeid med både transportetatene og NVE i arbeidet med å følge opp artikkel 25 i fornybardirektiv III.
Drivkraft Norge, bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi, deltok i dag på høring om Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Der fokuserte vi på teknologinøytralitet, dynamisk veiprising, ladeinfrastruktur og tettere samarbeid mellom myndighetene og bransjen.
Hvis du vil forstå hvorfor Norge er helt avhengig av biodrivstoff for å nå klimamålet om halvering av klimagassutslipp for transport innen 2030, lytter du til podcast-serien «Drivstoff for en grønnere verden». I denne episoden er det biodrivstoff som diskuteres.
Andelen elbiler på veien er raskt voksende og nå satser også tungtransporten elektrisk. Hurtigladestasjoner er infrastruktur som sørger for god og nødvendig mobilitet for elektriske kjøretøy og må derfor prioriteres ved tildeling av strøm og areal.
Drivkraft Norge har sendt inn høringssvar til Lavutslippsutvalgets rapport NoU 2023:25 "målet om et lavutslippsamfunn innen 2050". I vårt svar oppfordrer vi til en mer kostnadseffektiv og teknologinøytral tilnærming for å nå Norges klimamål.
Drivkraft Norge er partner i eCarExpo som arrangeres 9-11. Februar.
Den farligste klimabløffen er å se seg blind på én løsning. Vi når ikke klimamålene ved å snakke ned de ulike fornybare løsningene på bekostning av andre.
Drivkraft Norge mener klimapolitikken må vris til å fokusere på utslippsreduksjoner, fremfor teknologi. Løsningen kan være å få på plass et reduksjonspliktsystem.
Denne uken og neste deltar Drivkraft Norge i komitehøringer på Stortinget, i forbindelse med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024.