Fortell litt om deg selv og bakgrunnen din?
Jeg kommer fra Neiden i Finnmark, men har bodd i Osloområdet siden jeg var ferdig utdannet samfunnsøkonom med hovedfag i ressurs- og utviklingsøkonomi fra universitet på Ås i 1999. Jeg er gift og har to barn og en hund. Både jeg og resten av familien min er en reiseglad gjeng, enten i inn- eller utland. Utferdstrangen har fulgt meg siden jeg var utvekslingsstudent i Brasil i 1992. Siden den gang har jeg bodd i Australia, Belgia og Brasil i forbindelse med studier eller jobb. Jeg vender likevel tilbake til røttene en gang imellom og tar gjerne turen tilbake til Finnmark for flotte naturopplevelser.
Min kjernekompetanse er virkemidler og rammevilkår for klima, fornybar energi og miljøvennlige løsninger i transport. Jeg har gjennomgående jobbet med ulike sider av norsk og europeisk energi- og klimapolitikk, hovedsakelig som stolt byråkrat. Jeg har blant annet jobbet i Samferdselsdepartementet, Olje- og energidepartementet, EU-kommisjonen og Forskningsrådet. I tillegg har jeg jobbet noen år som konsulent, hovedsakelig med klimapolitikk for Equinor.
Hva ser du frem til ved å jobbe i Drivkraft Norge?
Jeg ser fram til muligheten til å jobbe med overgangen til fornybare energiløsninger i transportsektoren sett fra et bransjeperspektiv. Jeg ser fram til å bli bedre kjent med bransjeaktørene og lære om mulighetene og utfordringene for fremme av fornybart drivstoff. Jeg ser særlig fram til å være med på å utvikle bransjens rolle innenfor elektrifiseringen av transportsektoren som nå pågår for fullt.
Jeg håper at min erfaring og innsikt fra mange år som byråkrat innenfor klima- og energipolitikk kan være til nytte når jeg nå skal jobbe med utviklingen og forståelsen av regelverk og politikk for fornybare drivstoff sett fra bransjens ståsted.
Har du et minne relatert til bransjen vår?
Jeg vil trekke fram et minne fra i fjor, min første sommer som elbilist. Jeg hadde forberedt meg godt og lastet ned en rekke apper og skaffet ladebrikker, noe som bidro til at vi hadde en relativt problemfri elektrisk reise både til Mandal i sør og Mosjøen i nord. Tilbudet rundt ladestedene varierte derimot veldig, alt fra servicetilbudet mens man ladet og ikke minst muligheten til å stå i en velorganisert kø, de gangene ladepunktene var opptatt. Jeg fikk bruk for min utadvendte side når man til tider måtte gå rundt å høre med folk om «hvem sin tur er det nå» og «har du lenge igjen å lade». Stort sett god tone, men kanskje ikke for alle? Så her er det forbedringsmuligheter.