Artikler

97 resultater

97 resultater funnet med valgt filtrering
  1. |

    Bekymret for karbonlekkasje og motstridende signaler om biodrivstoff

    Drivkraft Norge har den siste uken deltatt i høringer hos Finanskomiteen, Energi- og miljøkomiteen og Næringskomiteen på Stortinget for å kommentere statsbudsjettet for 2025. To hovedtemaer sto i fokus: faren for karbonlekkasje ved innføring av særnorske CO2-avgifter for sjøfarten, og myndighetenes motstridende kommunikasjon om biodrivstoff.

  2. |

    Statsbudsjettet 2025: Redusert avgift på biodiesel, men uklarhet rundt biodrivstoff

    Drivkraft Norge er fornøyd med at regjeringen nå foreslår å redusere veibruksavgiften på biodiesel for 2025. Endringer i avgiftsnivået i budsjettet for 2024 førte til at veibruksavgiften ble høyere for biodiesel enn for vanlig diesel. Biodrivstoff bidrar til reduserte utslipp, og bør ikke avgiftsbelegges hardere enn fossile drivstoffer.

  3. |

    Hvorfor svartmaler Miljødirektoratet biodrivstoff?

    Miljødirektoratets seneste klimarapport kan ikke forstås på noen annen måte enn at de ønsker å fjerne bærekraftig biodrivstoff som klimatiltak. De har kun fokus på elektrifisering og ser helt bort i fra at økt bruk av bærekraftig avansert biodrivstoff har det største potensialet til å få ned utslippene i transportsektoren raskt nok slik at vi kan nå klimamålene for 2030.

  4. |

    Høringssvar om RED III

    Drivkraft Norge har sendt inn høringssvar til Energidepartementet om fornybardirektiv III (Renewable Energy Directive III). I høringssvaret vårt oppfordrer vi Miljødirektoratet til å legge opp til et tett samarbeid med både transportetatene og NVE i arbeidet med å følge opp artikkel 25 i fornybardirektiv III.