Drivstoffbransjen forsyner landet med drivstoff og energi, og er en viktig premissleverandør når det kommer til å få ned utslippene fra transportsektoren i årene som kommer. Bransjeforeningen Drivkraft Norge har derfor det siste året jobbet med å samle medlemmene om et veikart for en klimanøytral drivstoffbransje innen 2050.
- Norges klimamål er å redusere nasjonale utslipp med minimum 50 til 55 prosent innen 2030 sammenlignet med Norges utslipp i 1990. I dette regnestykket skal transportsektoren isolert sett bidra med 45 prosent av utslippskuttene sammenlignet med sektorens utslipp i 2005. I de kommende tiår skal transportsektoren gjennom en stor omstilling. Oppgaven er stor – men ikke uoverkommelig, fortalte Kristin Bremer Nebben, administrerende direktør i Drivkraft Norge til de oppmøtte.
Foto: Drivkraft Norge
Teknologinøytralitet er avgjørende
Drivstoffbransjen tar blant annet til orde for å erstatte dagens omsetningskrav på biodrivstoff med en generell reduksjonsplikt av klimagasser for norske omsettere av drivstoff.
Vi mener at en teknologinøytral tilnærmingvil være en mer treffsikker metode for å redusere klimagassutslipp fra veitrafikken. Målet må være å få størst mulig reduksjon av CO2 og da må alle teknologier få telle med, slik som hydrogen, elektrisitet, bio-LPG og biogass sammen med biodrivstoff.
Utredning av reduksjonsplikt
Under torsdagens frokostmøte var det interesse for reduksjonsplikt blant politikerne i panelet, selv om det var noe uenighet rundt systemet. De tre stortingsrepresentantene Heidi Nordby Lunde fra Høyre, Frode Jacobsen fra regjeringspartiet Arbeiderpartiet og Terje Halleland fra Fremskrittspartiet var likevel enige i at det er nødvendig med en offentlig utredning av reduksjonsplikt.
- Vi må utnytte teknologien som er der, og regjeringen må igangsette en utredning av reduksjonsplikt, kom det fra Halleland under samtalen.
Foto: Drivkraft Norge
Følg oss på Facebook, Twitter og LinkedIn for informasjon om neste frokostmøte og andre arrangementer i regi av Drivkraft Norge.