Fare for karbonlekkasje i sjøfarten
Drivkraft Norge uttrykte sterk bekymring for regjeringens forslag om å innføre CO2-avgift for utenlandsk sjøfart som bunkrer i Norge, samt for fiske og fangst i fjerne farvann. Vi advarer om at slike særnorske avgifter kan føre til økt bunkring i utlandet, ved at norsk drivstoff blir dyrere alternativ enn det som kan skaffes i våre naboland, eller ved bunkring i sjø utenfor norsk sone.
"En særnorsk CO2-avgift på utenriks sjøfart vil ikke bidra til reduserte globale CO2-utslipp. Vi vil se en reduksjon på det norske klimaregnskapet, men utslippene globalt reduseres ikke, de bare flyttes ut av Norge," sier Kristin Bremer Nebben, administrerende direktør i Drivkraft Norge.
Konsekvensene kan bli alvorlige, med dårligere tilbud av drivstoff og beredskapslagring langs kysten, tap for næringslivet, og reduserte inntekter for staten. Drivkraft Norge oppfordrer derfor Stortinget til å tilpasse CO2-avgiftene til det som gjøres i nabolandene og EU, spesielt i sektorer der faren for karbonlekkasje er stor.
Motstridende signaler om biodrivstoff
Et annet sentralt tema var myndighetenes kommunikasjon rundt biodrivstoff. Drivkraft Norge påpekte en betydelig motsetning i regjeringens politikk: Mens det legges opp til en dobling av biodrivstoffbruken innen 2030, noe som kan kutte klimagassutslipp med 2,5 millioner tonn CO2, problematiseres bruken av biodrivstoff i Grønn bok.
"Myndighetenes dobbeltkommunikasjon rundt biodrivstoff er svært utfordrende å forholde seg til for våre medlemmer. Den skaper uforutsigbarhet, økt usikkerhet og dårligere rammevilkår," understreker Nebben.
Drivkraft Norge etterlyser en tydeligere og mer konsistent kommunikasjon fra myndighetene, og forventer at de støtter opp om tiltak de selv har utviklet. Vi understreker at bruk av biodrivstoff er et av de mest effektive klimatiltakene vi har i dag og ønsker tilrettelegging for økt bruk av alt fornybart drivstoff.
Drivkraft Norge representerer selskaper som står for om lag 95 % av all omsetning av drivstoff og hurtiglading i det norske markedet. Vi vil fortsette å arbeide for forutsigbare og langsiktige rammevilkår som bidrar til å nå klimamålene for 2030 og 2050.