Dette er et meningsinnlegg som først stod på trykk i flere Amedia-aviser.
Det er i dag over 7800 hurtigladepunkter i Norge, og elbiler utgjør snart 25 prosent av landets bilpark. I 2023 utgjorde elbiler 85 prosent av nybilsalget. Det er derfor forventet at elbilenes totale andel av bilparken vil øke raskt. Hurtigladenettverket i Norge har vokst i takt med elbilutviklingen og ladeselskapene opererer i et internasjonalt marked på helkommersielle vilkår. For at denne utviklingen skal fortsette er bransjen avhengig av å finne det attraktivt å bygge ut ladenettverket i Norge. Nå opplever bransjen i økende grad utfordringer med å finne gode arealer for etablering og lange ventetider for å få tilgang til kraftnettet.
Det er en generell utfordring, mange steder i Norge, at kraftnettet er fullt og at nye prosjekter derfor ikke får koblet seg på. Drivkraft Norge mener at et godt utbygd hurtigladenettverk er sentralt for å sikre god mobilitet for personer og gods og at hurtigladeinfrastrukturen må anerkjennes som samfunnskritisk infrastruktur.
For å kunne defineres som kritisk infrastruktur må det være anlegg og systemer som er helt nødvendige for å opprettholde samfunnets kritiske funksjoner som igjen dekker samfunnets grunnleggende behov og befolkningens trygghetsfølelse. Myndighetene har ambisiøse mål om å elektrifisere bil og tungbilparken. Men uten et velfungerende ladetilbud, vil målet bli vanskelig å oppnå. Elektrifisering av bilparken er avgjørende for å nå klimamålene i 2030 og 2050 og Drivkraft Norge mener derfor at utbygging av hurtigladeinfrastrukturen har høy grad av samfunnsnytte og faller inn under definisjonen av kritisk infrastruktur.
Kristin Bremer Nebben, administrerende direktør i Drivkraft Norge