Artikler

15 resultater

15 resultater funnet med valgt filtrering
  1. |

    Statsbudsjettet 2025: Redusert avgift på biodiesel, men uklarhet rundt biodrivstoff

    Drivkraft Norge er fornøyd med at regjeringen nå foreslår å redusere veibruksavgiften på biodiesel for 2025. Endringer i avgiftsnivået i budsjettet for 2024 førte til at veibruksavgiften ble høyere for biodiesel enn for vanlig diesel. Biodrivstoff bidrar til reduserte utslipp, og bør ikke avgiftsbelegges hardere enn fossile drivstoffer.

  2. Et avgiftssystem for fremtiden

    Hvordan utforme et bærekraftig avgiftssystem for bruk av bil, og samtidig bidra til å nå mål om å redusere klimagassutslippene ved bruk av bil. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising, sammen med en CO2-avgift som reflekterer det globale klimaavtrykket for alle typer energibærere, kan være løsningen.

  3. |

    Hvorfor svartmaler Miljødirektoratet biodrivstoff?

    Miljødirektoratets seneste klimarapport kan ikke forstås på noen annen måte enn at de ønsker å fjerne bærekraftig biodrivstoff som klimatiltak. De har kun fokus på elektrifisering og ser helt bort i fra at økt bruk av bærekraftig avansert biodrivstoff har det største potensialet til å få ned utslippene i transportsektoren raskt nok slik at vi kan nå klimamålene for 2030.

  4. |

    Frihet under ansvar: Nøkkelen til et fungerende lademarked

    Drivkraft Norge, bransjeforeningen for de som selger drivstoff og energi, er uenig i lederartikkelen i DN, der systemet for lading av elbiler blir beskrevet som "dysfunksjonelt". Bransjen leverer ikke bare funksjonelle løsninger, men er også helt i front med å gi kundene stor grad av valgfrihet og innovative løsninger når man oppsøker en hurtigladestasjon.

  5. |

    Slik kan ladenettverket bli bedre

    Med strategisk godt plasserte energistasjoner, ønsker bransjen å tilby energi også til elbilistene. For å få til det, må vi rydde vekk noen barrierer for å hjelpe til med å sikre en økonomisk bærekraftig infrastruktur for lading.