Full gass mot en fremtid med reduksjonsplikt
Drivkraft Norge mener klimapolitikken må vris til å fokusere på utslippsreduksjoner, fremfor teknologi. Løsningen kan være å få på plass et reduksjonspliktsystem.
Hydrogen er en allsidig energikilde som blant annet kan brukes som drivstoff til transport. Brenselceller som omdanner hydrogen og oksygen til strøm kan brukes i personbiler, varebiler og tyngre motorer som lastbiler og busser samt tog og skip. Hydrogen kan bidra til å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren ved at de bare slipper ut vann under forbrenning. Det er i dag få hydrogendrevne kjøretøy og fyllestasjoner for hydrogen i Norge.
Hydrogen er et viktig tiltak for å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren. Teknologien er under utvikling, og trenger derfor tilsvarende fordeler som elbilene har hatt i en introduksjonsfase. Hydrogen er en naturlig del av bransjens energistasjoner. Det er nødvendig med støtteordninger for å få etablert fyllestasjoner for hydrogen. For å få til dette er det viktig å ta tak i dagens barrierer, for eksempel må Enova øke tempoet med utlysninger av konkurranser for bygging av hydrogenfyllestasjoner.
Drivkraft Norge mener klimapolitikken må vris til å fokusere på utslippsreduksjoner, fremfor teknologi. Løsningen kan være å få på plass et reduksjonspliktsystem.
Sammen med Energigass Norge, Norsk Industri og Norsk Hydrogenforum, inviterer Drivkraft Norge også i år til høstens viktigste gasstreff. Velkommen til årets gasskonferanse den 8. november på Sentralen i Oslo Sentrum!
Sammen med Norges Lastebileier-Forbund satte Drivkraft Norge fokus på utslippsreduksjoner innen tungtransporten under årets Arendalsuka. Fagsjef Einar Gotaas var tydelig på at det haster å redusere utslippene, og at alle fornybare løsninger må til dersom klimamålene i 2030 skal nås.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?