Statsbudsjettet 2025: Redusert avgift på biodiesel, men uklarhet rundt biodrivstoff

Foto: Moment Studio

Foto: Moment Studio.

Drivkraft Norge er fornøyd med at regjeringen nå foreslår å redusere veibruksavgiften på biodiesel for 2025. Endringer i avgiftsnivået i budsjettet for 2024 førte til at veibruksavgiften ble høyere for biodiesel enn for vanlig diesel. Biodrivstoff bidrar til reduserte utslipp, og bør ikke avgiftsbelegges hardere enn fossile drivstoffer.

Drivkraft Norge etterlyser imidlertid større tydelighet rundt effekt og nytte av biodrivstoff som klimatiltak. 

"Vi er glade for at regjeringen har lyttet til våre innspill om biodiesel og veibruksavgift. Men samtidig er vi bekymret over hvordan biodrivstoff omtales i Grønn bok. Regjeringen vektlegger biodrivstoff som et viktig klimatiltak og planlegger å øke omsetningskravet til 33 % for veitrafikken innen 2030. Likevel presenteres det argumenter som bidrar til å undergrave troverdigheten til biodrivstoff. Denne tvetydigheten kan skape usikkerhet i markedet og potensielt bremse omstillingen til lavutslippsløsninger i transportsektoren”, sier Kristin Bremer Nebben, administrerende direktør i Drivkraft Norge. 

Bremer Nebben legger til: "Vi trenger en klar og forutsigbar politikk for biodrivstoff. Biodrivstoff er et helt nødvendig virkemiddel for å nå regjeringens klimamål i 2030. Jeg oppfordrer regjeringen til å klargjøre sin posisjon, og å styrke rammebetingelsene og insitamentene for å ta i bruk mer biodrivstoff som erstatning for fossilt drivstoff.