-
Krav om at alle nye hurtigladere som bestilles etter 1. juli skal ha kortbetaling
Samferdselsdepartementet fremmet 29. juni forskriften «Betalingsløsning for betaling ved lading av elektrisk drevet kjøretøy», med ikrafttredelse 1. juli. Den inkluderer en overgangsordning som bransjen er glad for. Forskriften er en oppfølging av regjeringens nasjonale ladestrategi, som kom i desember i fjor.
-
Podkast om bensinkvaliteten E10
Hvilke biler kan bruke E10 – og ikke? Podkasten «Opplysningsrådet» har laget en egen episode om den nye bensinkvaliteten E10, hvor Drivkraft Norge har deltatt som fagekspert for å svare på aktuelle spørsmål.
-
Innlegg: Ikke la det beste bli det godes fiende
Det skal oppleves både sømløst og enkelt å hurtiglade – også når det kommer til å betale for strømmen. Men regjeringens foreslåtte krav om kortbetaling er ikke veien å gå. Det kan snarere forsinkelse utrullingen av nye hurtigladere.
-
Kortbetalingskrav kan forsinke utbyggingen av hurtigladere
Regjeringens krav om kortbetaling på nye hurtigladestasjoner kan få konsekvenser for utbyggingstakten av hurtigladere i Norge.
-
Frokostmøte: Lading og strømnettet
Vi arrangerer frokostmøte tirsdag 11. oktober om lading og strømmnettets utfordringer og løsninger.
-
Oppdaterte faremerker for drivstoff
Drivkraft Norge har oppdatert ny mal for faremerker som kan benyttes på drivstoffpumpene.
-
Innspill til nasjonal ladestrategi
1. mars ble kunnskapsgrunnlaget for arbeidet med en nasjonal ladestrategi overlevert fra Statens vegvesen og Miljødirektoratet til Samferdselsdepartementet og Klima- og miljødepartementet. Drivkraft Norge er blitt invitert til å levere våre innspill til den nasjonale ladestrategien. Vi foreslår blant annet sømløse saksbehandlingsprosesser og tiltak for etablering av hurtigladere i distriktene.
-
Drivstoffbransjen skal bli klimanøytral
Torsdag 21. april lanserte Drivkraft Norge drivstoffbransjens veikart mot klimanøytralitet på et frokostmøte på Hotel Bristol i Oslo. – At drivstoffbransjen skal bli ikke-fossil blir krevende, men det er fullt mulig, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.
-
- Dynamisk veiprising er fremtiden. Hvis det gjøres riktig
Veiprising skal endelig prøves ut, men mangler det helt vesentlige, mener Einar Gotaas i Drivkraft Norge
-
Klimadirektørene har rett: Ikke utelukk biodrivstoff!
Når klimadirektørene i Norges fire største byer går sammen i et opprop i Aftenposten mandag 27. september, bør politikerne lytte nøye. I sine seks punkter til de kommende regjeringsforhandlingene om hvorfor kommune-Norge spiller en viktig klimarolle, er bruk av biodrivstoff til busser og lastebiler helt vesentlig. Drivstoffbransjen er klar til å bidra.