-
Inger-Lise gjestet Ekko
Drivkraft Norges generalsekretær deltok denne uken i NRK P2-programmet Ekko, hvor hun snakket om hvordan fornybart drivstoff kan gjøre dieselbilen til en del av løsningen.
-
Høring om ny NTP
Generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik deltok på transport- og kommunikasjonskomiteens digitale høring om ny Nasjonal Transportplan (NTP). Med seg hadde hun tre hovedbudskaper om behov for biodrivstoff, hjelp til ladeinfrastruktur og innføring av veiprising.
-
Forventer at fornybart drivstoff får plass i ny NTP
Drivkraft Norge og Kongelig Norsk Automobil Klub (KNA) forventer at Nasjonal transportplan legger til rette for å inkludere alle teknologier som reduserer utslipp.
-
Statsråden må svare om reduksjonsplikt
Drivkraft Norge har lenge etterlyst at norske myndigheter må se nærmere på reduksjonsplikt som en erstatning for dagens omsetningskrav for biodrivstoff. Nå har saken nådd Stortinget.
-
Bli oppdatert på drivstoffsalget
Nye tall fra SSB viser at salget av drivstoff til veitrafikken i oktober var 4 prosent lavere enn i oktober i fjor. Salget av bensin er på samme nivå, men salget av diesel falt med nesten 6 prosent.
-
– Uheldig at Klimakur ikke er teknologinøytral
For å nå norske klimamål er vi avhengig av et samspill mellom flere teknologier. Drivkraft Norge mener derfor det er uheldig at Klimakur ikke vurderer klimaeffekten av ulike teknologier ut ifra like kriterier. Les vårt høringssvar til Klimakur 2030 her.
-
Innspill for å redusere koronakrisens økonomiske konsekvenser for bransjen
Drivkraft Norge har i dag sendt brev til finanskomiteen og finansdepartementet hvor det blant annet bes om at innbetalingen av særavgifter utsettes.
-
Fornuftig utsettelse av bioavgift
Veibruksavgiften på biodrivstoff innføres ikke fra 1. januar 2020, som planlagt, men utsettes til 1. juli samme år. Det er positivt med en utsettelse, men nyttetransportens ønske om mer fornybart drivstoff, er ikke løst.
-
Oppfølging av handlingsplan
Drivkraft Norge har vurdert handlingsplanen for alternative drivstoff, og har følgende innspill til videre oppfølging.
-
Glad for teknologinøytral og langsiktig biopolitikk
Drivkraft Norge er positive til den signaliserte biodrivstoffpolitikken i budsjettforliket, og at det ikke ble gjort kortsiktige endringer for å saldere budsjettet.