Drivkraft Norge med fire viktige innspill til statsbudsjettet for 2026

Drivkraft Norge har oversendt fire sentrale innspill til regjeringens arbeid med statsbudsjettet for 2026. Innspillene fokuserer på karbonlekkasje i sjøfarten, bærekraftig biodrivstoff, dynamisk veiprising og innføring av reduksjonsplikt.

Karbonlekkasje – en økende utfordring for sjøfarten

I 2024 falt omsetningen av marin gassolje med 8 prosent etter innføringen av omsetningskrav for sjøfart i oktober 2023. Med drivstoffkostnader på opptil 30 prosent av driftskostnadene, blir prisdifferansen mot utenlandske havner avgjørende. Økende prisdifferanse mot utlandet vil resultere i økt karbonlekkasje.

"Særnorske CO2-avgifter og biokrav på drivstoff til sjøfart som fører til karbonlekkasje har bare én positiv virkning; reduksjoner på det nasjonale klimaregnskapet. Ellers er det negative effekter; økte globale utslipp, norsk næringsliv får redusert omsetning, staten taper proveny samt negative ringvirkninger for lokalsamfunn og dårligere tilgang til drivstoff langs kysten ved at tankanlegg legges ned når omsetningen faller," sier Kristin Bremer Nebben, administrerende direktør i Drivkraft Norge.

Behov for fossilfrie offentlige anskaffelser

Dagens regelverk for offentlige anskaffelser ekskluderer biodrivstoff som klimatiltak, noe som begrenser muligheten for ytterligere klimakutt. Dette gjelder særlig bruk av bærekraftig biodrivstoff utover omsetningskravene.

"Ved å utelukke biodrivstoff fra offentlige anskaffelser, utelukkes også store deler av eksisterende lastebiler og maskinpark som kan gå på HVO100 – et fornybart og klimanøytralt drivstoff," sier Bremer Nebben.

Drivkraft Norge oppfordrer regjeringen til å utvide innretningen av offentlige anskaffelser fra utslippsfrie til fossilfrie anskaffelser.

Dynamisk veiprising fremfor veibruksavgifter

Drivkraft Norge foreslår å erstatte dagens veibruksavgifter med dynamisk veiprising. Dette vil gi et mer rettferdig avgiftssystem som omfatter alle trafikanter.

"Dynamisk veiprising der satsene settes ut ifra hvor, når og hva man kjører, blir et mer rettferdig og effektivt virkemiddel enn dagen veibruksavgifter på drivstoffpumpen. Et slikt system kan også erstatte eksisterende bompengesystem," sier Bremer Nebben.

Både SINTEF og TØI bekrefter at personvernet kan ivaretas i et slikt system.

Reduksjonsplikt som effektivt klimatiltak

Som et mer effektivt alternativ til dagens omsetningskrav for biodrivstoff, foreslår Drivkraft Norge innføring av reduksjonsplikt for alle fornybare energibærere.

"Innføring av en reduksjonsplikt, der alle fornybare energibærere inngår i mandatet, betyr at omsettere blir pålagt å redusere de globale utslippene fra energibærere med en gitt prosentandel målt opp mot hvis de kun solgte fossile drivstoffer. Vi får da et teknologinøytralt virkemiddel som teller antall tonn CO2 redusert istedenfor å telle antall liter biodrivstoff," sier Bremer Nebben.

Les innspillene våre her.