Møt Drivkraft Norge i Arendal!
Sammen med Norges Lastebileier-Forbund og Statens vegvesen arrangerer Drivkraft Norge "Elektrifisering av tungtransporten – en viktig brikke for å redusere utslippene" 13. august 2024 kl. 10:30-11:15.
Sammen med Norges Lastebileier-Forbund og Statens vegvesen arrangerer Drivkraft Norge "Elektrifisering av tungtransporten – en viktig brikke for å redusere utslippene" 13. august 2024 kl. 10:30-11:15.
Veitransporten står for over halvparten av utslippene fra transport i Norge, og utslipp fra tunge kjøretøy utgjør omtrent 35 prosent av dette. Ifølge NTP forventes disse å stå for den største andelen av utslippene fremover.
Elektrifisering av tungtransporten er et sentralt tiltak for å få ned disse utslippene. Under sesjonen vil vi se på muligheter og utfordringer ved elektrifisering av tungtransporten med relevante innlegg fra bransjen og Statens vegvesen.
Det hele avsluttes med en politisk debatt på om lag 30 minutter. Energi- og miljøpolitisk talsperson Mathilde Tybring-Gjedde (Høyre), energipolitisk talsperson Einar Wilhelmsen (MdG) og statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kalsås (Ap) deltar i debatten. Vi gjør oppmerksom på at dette er foreløpige navn og endringer kan forekomme.
Arrangementet kan strømmes digitalt via denne lenken.
Vi deltar også på flere andre arrangementer.
Foreløpig mangler det en politikk for å realisere et nullutslipps båtliv for båter under 24 meter. Den siste miljøreguleringen fant sted i 2007 da det kom forbud mot nye totaktere. Siden har det ikke kommet noen reguleringer for utslipp eller insentiver for å investere i annen teknologi.
Er elektrifisering riktig vei å gå, eller kan en overgang til biodrivstoff være en raskere vei til å nå klimamålene? Dette er spørsmål som vil bli diskutert.
Fagsjef Einar Gotaas i Drivkraft Norge deltar i debatten. Arrangører er Innoventi as, Elbåtnettverket, go:LEIF og Lydløs.
Frem til nå har norsk elbilpolitikk vært en suksess. Vi har lykkes i å vri nybilsalget fra fossile til elektriske personbilbiler, men fortsatt gjenstår det mye arbeid før den norske bilparken er så elektrisk som dagens nybilmarked er.
Parallelt med arbeidet for å elektrifisere de fossile to tredjedelene av den norske bilparken, må myndighetene etablere et avgiftssystem som også ivaretar behovet for bærekraftige inntekter for staten. Hvordan går denne ligningen opp?
Drivkraft Norge deltar i debatten. Arrangører er Harald A. Møller AS og Miljøstiftelsen Zero.