-
Drivkraft Norge med fire viktige innspill til statsbudsjettet for 2026
Drivkraft Norge har oversendt fire sentrale innspill til regjeringens arbeid med statsbudsjettet for 2026. Innspillene fokuserer på karbonlekkasje i sjøfarten, bærekraftig biodrivstoff, dynamisk veiprising og innføring av reduksjonsplikt.
-
Hurtiglading fortsetter å øke
I 2024 omsatte Drivkraft Norges medlemmer 360 GWh strøm til hurtiglading av elbiler i det norske markedet. Det er en økning på 19 prosent sammenlignet med året før.
-
Bekymret for karbonlekkasje og motstridende signaler om biodrivstoff
Drivkraft Norge har den siste uken deltatt i høringer hos Finanskomiteen, Energi- og miljøkomiteen og Næringskomiteen på Stortinget for å kommentere statsbudsjettet for 2025. To hovedtemaer sto i fokus: faren for karbonlekkasje ved innføring av særnorske CO2-avgifter for sjøfarten, og myndighetenes motstridende kommunikasjon om biodrivstoff.
-
Salg av strøm til lading av elbiler fortsetter å øke
I 2023 omsatte Drivkraft Norges medlemmer 315 GWh strøm til lading av elbiler i det norske markedet. Det er en økning på 32 prosent sammenlignet med året før. Videre har antall lademuligheter fra våre medlemmer mer enn doblet seg fra 2022 til 2023.
-
Høringsinnspill til nye statlige planretningslinjer for arealbruk og mobilitet
Vi har sendt inn innspill til Kommunal- og distriktsdepartementets høring av forslag til nye statlige planretningslinjer for arealbruk og mobilitet.
-
Drivkraft Norge ber om utsatt frist og bedre tilrettelegging for ETS2-rapportering
Drivkraft Norge har sendt inn høringsinnspill til Miljødirektoratets forslag om endringer i klimakvoteforskriften for å innføre ETS2. Vi etterlyser en utsatt frist og bedre tilrettelegging for å kunne rapportere på det nye regelverket.
-
– Myndighetene må beskrive vilkårene for å få redusert CO2-avgift som kvotepliktig skip
Drivkraft Norge oppfordrer i et høringssvar til at myndighetene i veileder beskriver hvilke vilkår som omsetterne må få dokumentert for at skip skal vurderes som kvotepliktig innenriks sjøfart med redusert CO2-avgift.
-
Full gass mot en fremtid med reduksjonsplikt
Drivkraft Norge mener klimapolitikken må vris til å fokusere på utslippsreduksjoner, fremfor teknologi. Løsningen kan være å få på plass et reduksjonspliktsystem.
-
To høringer om nullutslipp på sjøen
Drivkraft Norge har sendt svar på to høringer relatert til nullutslipp på sjøen. Den ene om krav om nullutslipp av klimagasser fra ferjer og hurtigbåter, og den andre om nullutslipp i verdensarvfjordene.